be2 interview: Vores forudsigelsesevne vil stige

Dating-Eksperter interviewer be2 "CEO of Love"

Carsten Böltz, be2be2 er et seriøst matchmaking site, der matcher brugerne ud fra en sociopsylogisk personlighedstest. I forbindelse med vores interviewserie ”CEO of Love” har vi snakket med Carsten Böltz, Managing Director for be2. Böltz afslører bl.a., hvorfor seriøs dating ifølge hans mening altid vil kunne overleve.

DATING-EKSPERTER: Vi er glade for, du havde tid til os! Vil du begynde med at fortælle os, hvorfor singler ifølge dig bør benytte lige netop be2 for at få den bedste datingoplevelse? Hvad tror du, der som datingsite skal til for at vokse i et konkurrencepræget marked (fx m.h.t. marketing budget, valg af kanaler etc.)?

Carsten Böltz: Vores algoritme reducerer kompleksiteten for vores kunder, ved at vise dem mennesker, de passer godt sammen med, i s.f. at oversvømme dem med hundredevis af valgmuligheder. Kunderne bruger således deres tid mere effektivt, idet be2 gør dem i stand til at fokusere på de partnere, hvor chancen for at finde kærligheden er størst. Vores vækst i markedet hænger sammen med, om vi kan blive ved med at give en god produktoplevelse. Du kan selvfølgelig købe dig til markedsandele , men vi tror først og fremmest, bæredygtig vækst afhænger af konstant produktforbedring samt af en positiv markedsopfattelse af produktet.

DATING-EKSPERTER: Online/mobil dating giver folk masser af muligheder. Men har dating-industrien iflg dig ændret folks grundlæggende syn på parforhold de sidste 10-15 år? Tror du, folk skifter partner hurtigere nu end før, online/mobil dating begyndte?

Carsten BöltzJeg tror ikke rigtig, at online dating har ændret den måde, de fleste praktiserer deres parforhold på. Folk har altid været stillet over for valg og fristelser i deres forsøg på at vedligeholde et fast forhold. Hvad der har ændret sig meget i løbet af det sidste årti, er opfattelsen af online dating. Hvor det for 10 eller 15 år siden blev betragtet som noget, der kun var for marginaliserede personer med få sociale kontakter, er det nu en accepteret del af et normalt singleliv. Vi kender alle nogen, sandsynligvis flere, der er mødtes og endt i lykkelige parforhold via internettet.

DATING-EKSPERTER: I takt med, at de sociale værdier har ændret sig, er dating ikke længere, hvad det var engang. Er “casual dating/sexdating” fx gået hen og blevet en integreret/underforstået del af den typiske datingoplevelse?

Carsten Böltz: Nej. Hvis udviklingen går i en casual retning, tror jeg snarere, det skyldes en samfundsmæssig forandring end  den teknologiske udvikling. Noget der især gør sig gældende er, at kvindernes opfattelse af deres egen rolle har ændret sig meget i det seneste årti. Vi ser, at flere og flere kvinder ikke er bange for at tage kontrol, men at de åbent og ugenert går efter det, de gerne vil have. Vores casual søster-site C-date oplever et interesseboom fra kvinder, der  ønsker at tilmelde sig af netop denne grund.

Men selv om casual dating segmentet vokser, vil der altid være plads til mere seriøse dating sites. Det hele handler om at øge valgmulighederne for forbrugerne. For 10-15 år siden var der kun 2 eller 3 spillere, der dækkede hele markedet, mens der nu er rigtig mange datingsider, der retter sig mod forskellige behov, og som bringer folk sammen, der har samme interesser og hensigter. Effektiv, seriøs dating, hvilket før tit var den eneste mulighed, er nu blot blevet et af flere kernesegmenter på markedet. Men der er ingen tvivl om, at dette segment altid vil være vigtigt for en gruppe af mennesker, og at det derfor aldrig vil forsvinde.

DATING-EKSPERTER: Hvad tror du, bliver det næste store inden for matchmaking samt indsamling og brug af data? Hvad vil datingtjenester kunne gøre om 3-5 år, som de ikke kan i dag?

Carsten Böltz: Vores produkters forudsigelsesevne vil højst sandsynligt stige betydeligt i de kommende år, for alle stadier af kundens livscyklus, men især for matchmaking. Her gemmer ’big data’ stadig på fantastiske muligheder, som vi kan udnytte til at præstere endnu bedre på vores kerneområde og nå flere og flere mennesker. Helt konkret er det sådan, at jo flere data, kunden vil dele med os, og som vi derfor kan indsamle, jo bedre bliver vores chancer for at finde de rigtige forbindelser mellem folk og bringe de rigtige personer sammen.

DATING-EKSPERTER: I de sidste par år har vi set et stigende antal gratis dating apps, især tinder. Ser du disse gratis-apps som direkte ødelæggende for markedsværdien? Eller er de blot med til at omdefinere den normale markedspris?

Carsten Böltz: I mine øjne retter Tinder sig mod et helt andet markedssegment og er ikke vores direkte konkurrent. Jeg fokuserer selv på at tilbyde en tjeneste af høj kvalitet, hvis mål er at indfri specifikke behov. Mine kunder er en helt anden type mennesker end dem, som Tinder henvender sig til. Snarere end som konkurrence skal Tinder måske ses som en positiv faktor for hele branchen: Vi bør være glade for de mange nye brugere, som takket være Tinder prøver online dating for første gang.

DATING-EKSPERTER: Forestiller du dig, at ”wearables” i samme grad som smartphones kommer til at ændre den måde, folk dyrker online dating på?

Carsten BöltzDer er ingen tvivl om, at wearables vil inspirere til nye produkter og tilbud på markedet. Men seriøs dating er sikkert det segment, der vil blive mindst berørt. Her er målet en velovervejet proces uden nogen form for pres. Det handler om at tage dig tid til at finde den helt rigtige. Wearables vil blive benyttet meget mere ovre i ’casual dating’ segmentet , især inden for location-baseret matching. 

DATING-EKSPERTER: Planlægger I en mobil version af be2 specielt til Apple-ure?

Carsten BöltzNej, det har vi ingen planer om. Vores fokus vil fortsat være på at forbedre brugernes mobilsite-oplevelse, da vi tror, at det – ud over desktop versionen – er her, vi med størst fordel kan koncentrere indsatsen. 

DATING-EKSPERTER: Hvad er de vigtigste succesfaktorer for, om jeres datingtjeneste stadig er med helt fremme i  det næste årti?

Carsten Böltz: Tja, hvad vil vores kunder helst have? De ønsker sig en afslappet og effektiv service, der gør det muligt for dem at præsentere sig selv fra den bedste side og samtidig træffe velinformerede valg. Mere grundlæggende vil de have, vi sætter dem i kontakt med de rigtige personer og bringer dem et skridt videre i deres søgen efter en livspartner. Hvis vi fortsætter med at levere alt det, vil vi stadig være i fuldt vigør mindst ti år endnu.

DATING-EKSPERTER: Mange tak for at deltage i vores interviewserie!

Billedkilde: Carsten Böltz

Dette interview er oversat til dansk fra engelsk.

>> Læs vores anmeldelse af be2!