Træt af Tinder? "Ja" siger 72% af de danske brugere!

Fejlmeddelelse

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated i require_once() (linje 3193 af /homepages/39/d540648418/htdocs/webserver/singleboersen-experten.DK/includes/bootstrap.inc).

Tinder statistik mænd og kvinder

Mere end 10 millioner personer verden over bruger Tinder, dating app’en der har spredt sig som en steppebrand det sidste år. Berømtheder som Katy Perry og Lily Allen startede, sammen med et stort antal OL atleter i Sochi, med at springe ud som Tinder-fans. Siden har alle snakket om den app, der ser ud til at revolutionere” dating gamet” for smartphone-generationen. Ifølge Tinder logger 60% ind hver eneste dag, nogle op til 5-6 gange dagligt. Men vil det høje aktivitetsniveau vare ved, eller vil Tinder simpelthen gå af mode, når den ikke længere er så ny og spændende? Vil sociale netværk som fx Zoosk tage over?

Det uafhængige dating-sammenligningssite Dating-Eksperter.dk spurgte 323 Tinderbrugere i Danmark om deres generelle oplevelse og tilfredshed med app’en. Ifølge undersøgelsen er 72% trætte af at bruge Tinder, mens 28% stadig finder det sjovt. 

Tinder statistik tilfreds

Kvinder er klart mest trætte af Tinder (80%) end mænd (65%), og folk over 35 (75%) er lidt mere trætte af den end yngre brugere (69%). 

Tinder statistik køn alder

Jævnt kedelige profiler og indholdsløse beskeder skader Tinder

For at få en bedre forståelse for Tinders eventuelle svagheder blev brugerne spurgt om kvaliteten af de profiler og beskeder, de havde oplevet på app’en.

Begge resultater tegnede et negativt billede: Tinder profiler og beskeder får ret jævne eller ligefrem lave karakterer, og ingen brugere giver dem topkarakter. Især kvaliteten af beskeder sendt på app’en blev bedømt hårdt af brugerne. En fjerdedel af dem vurderer således beskedkvaliteten som meget lav. 

Tinder statistik profiler beskeder

Indholdsløse beskeder det største problem på Tinder

Hvorfor er størstedelen af brugerne så trætte af Tinder? Respondenterne kunne her vælge mere end én grund. Indholdsløse beskeder var klart det største problem (50%), fulgt af intet svar (45%). Der er en klar forbindelse mellem dette problem og den lave kvalitet af Tinder beskeder generelt.

Tinder statistik problem

Overordnet set er der mange paralleller mellem mænds og kvinders svar, men kvinderne klager klart mere over den direkte tone (13% vs. 1%) og stødende/seksuelt eksplicitte beskeder (35% vs. 1%). Mænd må derimod kæmpe mere med manglende svar på deres beskeder (50% vs. 40%). Sammenholdt er den ene faktor sandsynligvis en årsag til den anden.

Er Tinder en Sex Dating app?

Sex lader til at være en stor motivation for at bruge Tinder. 55% af brugerne angav, at de benyttede app’en til at finde sex. Lige herefter fulgte kærlighed med 45%. Men faktisk ønskede en endu større andel af kvinderne at finde kærlighed uden nødvendigvis at inkludere sex (65%). Her angav under 1% af de mandlige brugere, at de udelukkende søgte kærlighed. Langt flere mænd (90%) end kvinder (20%) anvendte Tinder til at finde uforpligtende forhold (sex og/eller dates). 

Mere end halvdelen holder fast i Tinder, men byder alternativer velkommen

Selvom mange er trætte af Tinder, er app’en ikke dødsdømt endnu. Mere end halvdelen
af brugerne (55%) vil fortsætte med at benytte den. Den er trods alt gratis og underholdende tidsfordriv, også selvom ingen af dine mange swipes fører til noget.

Knap en fjerdedel (24%) af deltagerne i undersøgelsen vil bruge andre tjenester, og næsten en femtedel (19%) vil stoppe med Tinder – og al anden online dating. Det synes ret sikkert at antage, at en stor del af brugerne oprindelig downloadede app’en af ren nysgerrighed – og fordi den er gratis, snarere end af oprigtig interesse for online dating. 

 Tinder statistik fremtid

Hvis vi kigger nærmere på forskellen mellem mænd og kvinder, er det tydeligt, at kvinder over 35 år viser langt større interesse for datingtjenester, der udbyder seriøs partnersøgning, som et alternativ til Tinder (50%).

Konklusion

I starten er Tinder alletiders underholdning og tidsfordriv, men har i det lange løb svært ved at leve op til forventningerne. Betalingspligtige datingtjenester behøver ikke nødvendigvis frygte en massiv udvandring. Omvendt skal de være klar til at kunne tilbyde en bedre ”kundeoplevelse” end Tinder. Især de ovennævnte svagheder bør være løst af de dating services, som ønsker at konkurrere med Tinder.

Konceptet bag undersøgelsen
Resultaterne blev indhentet i en online / e-mail rundspørge i oktober 2014
Den blev foretaget blandt 323 Tinder-brugere i Danmark
Respondenterne bestod af 172 kvinder og 151 mænd

53% af deltagerne var op til 34 år, mens 47% var fra 35 år og opad.

Vi anbefaler: