Elitedaters interview: Mere er ikke nødvendigvis bedre!

Dating-Eksperter interviewer Elitedaters "CEO of Love"

Elitedaters er det førende, danske elitedating-site, hvor målgruppen er veluddannede, ledere eller andre, der skiller sig ud og "hæver sig op" over gennemsnittet. Som en del af vores interviewserie ”CEO of Love” har vi snakket med Nigel Rasmussen, grundlægger og CEO for Elitedaters. Rasmussen fortæller bl.a., hvorfor han ikke ser de gratis datingtjenester som en trussel.

DATING-EKSPERTER: Mange tak for at sige ja til dette interview! Lad os lægge ud med at høre, hvorfor du mener, singler bør benytte lige netop Elitedaters for at få den bedste datingoplevelse? Hvad skal der som datingsite til – ifølge dig - for at vokse i et konkurrencepræget marked (fx m.h.t. marketing budget, valg af kanaler etc.)?

Nigel Rasmussen: Elitedaters differentierer sig på kvalitet, frem for kvantitet. Brugere vælger Elitedaters for at indsnævre sig til en bestemt målgruppe, som variation og ofte også som sidestykke til andre datingtjenester som de også er på. På et konkurrencepræget marked handler det om at præcisere eksponeringerne frem for at nå alle, afhængig af hvilken målgruppe man primært har.

DATING-EKSPERTER: Online/mobil dating giver folk masser af muligheder. Men har dating-industrien iflg dig ændret folks grundlæggende syn på parforhold de sidste 10-15 år? Tror du, folk skifter partner hurtigere nu end før, online/mobil dating begyndte?

Nigel Rasmussen: Behovet for at finde den rette partner mener jeg ikke, har ændret sig fra tiden før internettet og til nu. Men de mange muligheder for at søge rationelt i dag har gjort, at de søgende er mere kræsne. Det er derfor min opfattelse, at folk afprøver flere dates og relationer, før de danner et seriøst partnerskab, i forhold til tidligere dage, hvor man måske lod sig nøjes med dem der var i lokalområdet, i ens by og på arbejdet. Folk stifter derfor ikke seriøse parforhold hurtigere nu, de møder blot flere singler inden - hvilket måske kan få det til at se ud som om, folk stifter hurtigere forhold end tidligere.

DATING-EKSPERTER: I takt med, at de sociale værdier har ændret sig, er dating ikke længere, hvad det var engang. Er “casual dating/sexdating” fx gået hen og blevet en integreret/underforstået del af den typiske datingoplevelse?

Nigel Rasmussen: Casual dating har eksisteret siden dag 1 i online dating industrien. Det er blot blevet mere legitimt at indrømme som bruger, i takt med at medierne flittigt omtaler og hyper disse mediekanaler som "normale/trendy" - dermed er det ikke så tabubelagt længere at sige, man søger uforpligtende møder, fordi det gør alle jo ... siger de i Morgen-TV og aviserne.

DATING-EKSPERTER: I de sidste par år har vi set et stigende antal gratis dating apps, især tinder. Ser du disse gratis-apps som direkte ødelæggende for markedsværdien? Eller er de blot med til at omdefinere den normale markedspris?

Nigel Rasmussen: De gratis tjenester er ikke en trussel for alle, der tager betaling for deres datingtjeneste. Gratis apps gør fx, at singler der ellers ikke ville bruge nettet som arena, nu begynder at åbne øjnene op for metoden, alene fordi det er gratis. Antallet af nye "singler på nettet" er derfor steget fordi de gratis tjenester har inspireret dem. Det ser jeg ikke som ødelæggende, fordi mange af de nye brugere efterfølgende vælger at bruge betalingstjenesterne for at få et særligt produkt, der passer til lige dem. De gratis tjenester som fx. Tinder er blot med til at omdefinere og transformere målgrupperne på de eksisterende, andre sites. Fx mærker Elitedaters en markant stigning af af singlemænd med de helt lange uddannelser, og tillige er antallet af kvinder fra storbyerne steget med hele 5,6% siden januar 2014 hvor Tinder fik sit gennembrud, og er formentlig resultatet deraf.

DATING-EKSPERTER: Forestiller du dig, at ”wearables” i samme grad som smartphones kommer til at ændre den måde, folk dyrker online dating på?

Nigel Rasmussen: Ja, det har allerede ændret adfærden, men det er mere på de tekniske vilkår, hvor apps gør det muligt at interagere med pushbeskeder og beskeder døgnet rundt. Så svaret derpå er, at singler bruger mere tid på at date - men ikke nødvendigvis med et gunstigt resultatet i forhold til tidligere dage. Derfor vil hjemmesiderne, hvor der er fuldt tastatur og skærm, stadig være det foretrukne for de singler der vil forbybe sig i deres søgning og søge indsigt i en potentiel date før de mødes.

DATING-EKSPERTER: Mange tak for at deltage i vores interviewserie!

Billedkilde: Nigel Rasmussen

>> Læs vores anmeldelse af Elitedaters!