Dating i 2015

Dating i 2015 - Trend Report - CEO of Love

Dating-eksperter.dk Trend report 2015

Online dating har eksisteret i over 10 år, og branchen har udviklet sig konstant gennem den tid. Med fødslen af Tinder, LOVOO og lignende dating apps er online eller mobil dating gået hen og blevet en national fritidsaktivitet. Sociale og teknologiske landvindinger tilskynder i stigende grad singler til at søge digital hjælp i jagten på den helt rigtige partner. I ønsket om at få et smugkig ind i netdating-fremtiden udspurgte vi 15 grundlæggere og/eller CEOs for førende online dating sites og dating-apps om den forestående udvikling samt aktuelle og nye trends. Den kombinerede mængde viden fra disse datingbranche-insidere udgør sammen med nylige undersøgelser, statistikker og markedsovervågning grundlaget for vores CEO of LOVE Trend Report 2015.

Dating-Eksperter.dk CEO of Love interviews

Denne trend report giver et overblik over status quo i branchen og tilbyder derudover et fascinerende smugkig ind i fremtidens dating.

Hele rapporten kan downloades her.

Indhold

  1. Introduktion
  2. Midt i en kultur af éngangsaffærer er kærlighed stadig målet
  3. Matching-algoritmer og data afgør, hvem der vinder Online Dating gamet
  4. Kan iBeacon teknologien bringe folk sammen?
  5. Wearables kan gøre online dating mere socialt igen
  6. Date-data: Kan big data forbedre matching og garantere bedre parforhold?
  7. Den sande pris for gratis dating apps
  8. Kvinder tager styringen i deres parforhold og dikterer online dating trends
  9. Konklusion

Rapportens vigtigste hovedpunkter

  • Trods en stigende seksualisering af samfundet og en afslappet dating-"scorekultur" er det stadig kærlighed, singler søger på netdating.
  • Wearables (wearable teknologier) og radiosendere som iBeacons bygger bro mellem den digitale og fysiske verden og skaber flere spontane dates.
  • De voksende mængder brugerdata og -adfærd kan evalueres hurtigere og bedre. Såkaldt Big Data analyse hjælper folk med at finde den ideelle partner.
  • Gratis flirte-apps vil komme og gå, men levedygtige kvalitetsprodukter vil altid koste penge.
  • Kvindernes indflydelse på online dating trends er stærkere end nogensinde. Kvinder går målbevidst efter det, de vil have - om det så er faste forhold eller en mand for en nat. Dating apps styrker deres nyfundne selvbevidsthed, og de sociale medier lader dem udstille sexistisk adfærd oplevet på disse apps.
  • Størstedelen af de interviewede CEOs of LOVE anser effektive matching-algoritmer for nøglen til succes. Dog varierer de enkelte online dating tjenesters matching-filosofi meget.

Resumé: Kort preview af rapportens indhold

# 1 "All you need is love" – og det lader stadig til at holde stik!

Trods de mange score-apps' voksende popularitet, er det endelige mål for singler stadig kærlighed - og et fast parforhold.

Tobias Börner, CMO på LOVOO siger:

“Dating er blevet en meget fleksibel størrelse. Du kan møde nye mennesker når som helst og hvor som helst. Det er naturligt, at folk gerne vil udnytte mulighederne, […] men ønsket om et mere fast forhold er der stadig.”

Men skønt vi fortsætter med at gå efter faste forhold, ser vores holdning til uforpligtende sex dog også ud til at have ændret sig de seneste år. Heinz Laumann, grundlægger af C-date, forklarer:

“Folk har også skiftet holdning til parforhold og er mere villige til at skifte partnere. Det ser jeg som noget meget sundt. Folk bliver ikke længere hængende i langvarige, dysfunktionelle forhold i så høj grad som tidligere, men bryder ud af dem og har derved mulighed for at leve et mere lykkeligt liv end før. Man gifter sig også langt senere i livet, og mange tilbringer ti eller femten år som 'single', før de binder sig. Det betyder ikke, at de ikke har noget sexliv, men snarere at de indgår flere forskellige forhold og søger flere seksuelle kontakter.”

Selv vores egen Tinder rundspørge bekræfter, at kærlighed ikke er gået af mode. Skønt hele 69% af deltagerne godt nok er på udkig efter sex, kommer kærlighed lige efter, på andenpladsen med 55%.

Dating-Eksperter.dk Tinder rundspørge 2014

# 2 Matching-algoritmer og metoder er nøglen til succes

Langt de fleste CEOs i vores interviewserie fremhævede betydningen af deres egne matching-teknologier og -algoritmer. De forskellige matching-teknologier og -filosofier er i bund og grund det, som adskiller de enkelte dating sites og apps.

Vores matching-skala viser de mest almindelige mekanismer og hjælper med at identificere den rigtige kategori ud fra hver enkelt brugers præferencer.

Dating-Eksperter.dk Matching skala

# 3 + # 4 Wearables og iBeacons kan ændre måden, vi dater på

Wearables og iBeacons er allerede store tech trends. Med lanceringen af the Apple Watch i 2015 kan wearables gå hen og blive alment udbredte. iBeacons benyttes allerede i detailhandlen, men anvendelse inden for online dating ville være et logisk næste skridt. I vores trend report giver vi aktuelle eksempler på, hvordan disse produkter og teknologier kan gøre livet endnu lettere for singler i fremtiden.

De adspurgte CEOs er optimistiske omkring udviklingen og forudser et massivt boom. Eksempler:

Shayan Zadeh, Zoosk CEO:

"Jeg kan forestille mig, at dating apps vil blive brugt i wearable teknologien 3-5 år frem i tiden!"

Tobias Börner, CMO, LOVOO:

“Om få år vil teknologier som iBeacon og Wearables kunne bringe geografisk baseret dating op på et nyt niveau. Du vil kunne se dem, du er gået forbi i løbet af dagen. Apps vil kunne analysere en brugers placering og præferencer bedre, samt opdatere dem så snart der er en person i nærheden man måske kunne være interesseret i. Apps will også kommunikere med steder (som barer, klubber eller butikker) for at kunne komme med dating tips og forslag.“

Andre er dog mere skeptiske, såsom Sigurd Vedal, CEO, Victoria Milan:

“Jeg tror ikke, selv ophavsmændene til “wearables” endnu ved, om de kommer til at ændre noget. Indtil videre har vi kun nogle smartwatches, som grundlæggende kopierer små smartphone-funktioner, Google Glass, som afstedkommer klager vedrørende fortrolighed over hele verden, og dusinvis af andre gadgets, som gør det muligt for folk at gøre både det ene og andet. Så lige nu, tror jeg ikke, at “wearables” kommer til at ændre noget for dating i den nære fremtid – med mindre en eller anden opfinder en enestående funktion eller enhed, som er en ægte og brugbar innovation.”

Thomas Schroeder, CEO for InterFriendship, vælger en humoristisk tilgang til emnet "wearables":

"Det er vigtigt at ”bære” noget: en nystrøget skjorte og et par pudsede sko […] Uden det hjælper nok så meget teknologisk trylleri."

# 5 Boom i gratis dating-apps uholdbart, men tiltrækker nye brugere til online/mobil dating

I de sidste måneder har vi set mange nye, gratis dating-apps dukke op. Især Tinder har bredt sig som en steppebrand. Alligevel er den overvejende holdning blandt de CEOs, vi interviewede, at de populære apps ikke udgør nogen trussel mod deres egen forretning, men snarere er en mulighed.

be2 CEO Carsten Bölz gør sin holdning til Tinder klar:

“I mine øjne retter Tinder sig mod et helt andet markedssegment og er ikke vores direkte konkurrent. Jeg fokuserer selv på at tilbyde en tjeneste af høj kvalitet, hvis mål er at indfri specifikke behov. Mine kunder er en helt anden type mennesker end dem, som Tinder henvender sig til. Snarere end som konkurrence skal Tinder måske ses som en positiv faktor for hele branchen: Vi bør være glade for de mange nye brugere, som takket være Tinder prøver online dating for første gang."

Sigurd Vedal, CEO for Victoria Milan, tvivler på de gratis apps' levedygtighed:

"Tinder og andre gratis apps skal stadig tjene penge for at ændre sektoren. Lige nu er der en stor hype omkring det, men det er ikke bakket op af penge. En virksomhed kan ikke udelukkende overleve af investorernes penge."

Julius Dreyer, CEO for Playa Media, forklarer det således:

"Vi har været gratis at bruge siden 2004. Alligevel er der masser af konkurrenter, der tager mange penge for deres services og åbenbart også er accepterede. Jeg tror, der altid vil være et varieret udvalg"

Jens Kammerer, CEO, Jaumo har et mere radikalt syn på betalt dating:

“I de seneste år har vi set en utrolig stor stigning af smartphones og tablets, og jeg tror ikke, mulighederne er udtømte endnu. Skiftet fra desktop dating til mobil dating har vendt markedet på hovedet. Indviklede websites med forvirrende søgemetoder, abonnementer til flere hundrede kroner og kunde-uvenlige brugervilkår er i mine øjne et overstået kapitel. Moderne flirte-apps har nu erobret markedet.”

Dating-Eksperter.dk Tinder rundspørge 2014

# 6 Kvindelige online daters har stor indflydelse på dating trends

En nyfunden selvbevidsthed har sammen med kvinders voksende uafhængighed på alle områder af livet haft en stærk indflydelse på dating trends og de resulterende produkter. Sociale medieplatforme giver kvinderne mulighed for at forsvare sig selv offentligt mod den sexistiske, grove opførsel, de ofte mødes med på online dating.

På Tumblr, Instagram, Facebook og Twitter kan de mest opsigtsvækkende, stødende eller sexistiske beskeder fra mænd deles offentligt. Ophavsmændene bag flere "vagthunde"-projekter ønsker at udstille den diskriminering, kvinder oplever, som et slags proaktivt værn mod sådanne handlinger. Tiden må så vise, om den efterfølgende mediedebat også vil ændre noget i virkelighedens verden.

De fulde CEO interviews kan ses her.

Billedkilder: Eugenio Marongiu - Fotolia.com; Voyagerix - Fotolia.com; Jelena Stellaard, Tinder Blog