Zoosk interview: Ligesom Amazon eller Netflix!

Dating-Eksperter interviewer Zoosk "CEO of Love"

Zoosk er et socialt netværk og dating site, der som et af de første foretager intelligente matches ud fra den enkelte brugers adfærd på sitet. I forbindelse med vores interviewserie ”CEO of Love” har vi snakket med Shayan Zadeh, Co-Founder og CEO for Zoosk. Zadeh fortæller bl.a. om konceptet bag "Behavioral Matchmaking".

DATING-EKSPERTER: Mange tak for at ville snakke med os! Vi vil gerne starte med at høre, hvorfor du mener, singler bør benytte lige netop Zoosk for at få den bedste datingoplevelse? Hvad skal der som datingsite til – ifølge dig - for at vokse i et konkurrencepræget marked (fx m.h.t. marketing budget, valg af kanaler etc.)?

Shayan Zadeh: Alt imens du klikker løs, lærer Zoosk hele tiden fra din adfærd, hvilke singler du bedst kan sættes sammen med for at skabe størst mulig gensidig tiltrækning. Zoosk’s unikke Behavioral Matchmaking teknologi lærer konstant af de handlinger, som udføres af over 27 millioner synlige medlemmer i hele verden, for at levere bedre matches i realtime. Medlemmernes klik, inklusive afsendte og besvarede meddelelser, bestemmer hvilke profiler Zoosk viser dig først, så singler bliver sammensat med de medlemmer, hvor der med størst sandsynlighed vil opstå gensidig tiltrækning. Snarere end en one-size, standardiseret tilgang til dating, som fx at udfylde et langt spørgeskema, personliggør Zoosk din datingoplevelse baseret på dine handlinger. Du vil ikke være nødt til at gå gennem hundredvis af profiler for at finde et godt match, eftersom Zoosk hele tiden opdaterer dine matches, så de passer til dine romantiske præferencer.

DATING-EKSPERTER: Online/mobil dating giver folk masser af muligheder. Men har dating-industrien iflg dig ændret folks grundlæggende syn på parforhold de sidste 10-15 år? Tror du, folk skifter partner hurtigere nu end før, online/mobil dating begyndte?

Shayan ZadehOnline dating industrien har helt sikkert ændret den måde, folk ser parforhold på. Før online dating var alle nødt til at mødes fysisk, hvilket er langt fra den bedste løsning, når du slet intet aner om personen, før du sidder over for ham. Zoosk’s teknologi fungerer ligesom Amazon eller Netflix – jo mere du interagerer med sitet og dets funktioner, jo bedre forstår det dine præferencer. Zoosk vil kun matche dig med de personer, som algoritmen finder egnede til dig, og derved helt eliminere den frustrerende oplevelse at bruge tid og energi på at mødes med nogen uden at vide, om I overhovedet har noget tilfælles. 

Online dating giver folk et kæmpestort antal valgmuligheder. Men det betyder ikke nødvendigvis, at folk skøjter hurtigere fra det ene forhold til det andet nu, end før online dating fandtes. Hvis en online dating tjeneste virker som den skal, kan den garantere bedre matches til brugerne og give dem et bedre bud på, hvad der kan blive et fast forhold.

DATING-EKSPERTER: I takt med, at de sociale værdier har ændret sig, er dating ikke længere, hvad det var engang. Er “casual dating/sexdating” fx gået hen og blevet en integreret/underforstået del af den typiske datingoplevelse?

Shayan Zadeh: Hookup sites og apps er en del af datinglandskabet nu. Zoosk fokuserer udelukkende på at skabe parforhold, og vores Behavioral Matchmaking algoritme forbinder mennesker på en måde, som der p.t. ikke er noget andet site, der gør. Vi læser hver dag historier fra vores medlemmer, som er blevet succesfuldt matchet takket være vores teknologi. Casual dating apps har en begrænset brugbarhed, da de fleste mennesker søger efter et seriøst parforhold. Vi mener ikke, seriøs matchmaking behøver et comeback, idet de vigtigste matchmaking dating sites (Match, eHarmony, Zoosk, etc.) alle fokuserer på at skabe parforhold.

DATING-EKSPERTER: Hvad tror du, bliver det næste store inden for matchmaking samt indsamling og brug af data? Hvad vil datingtjenester kunne gøre om 3-5 år, som de ikke kan i dag?

Shayan Zadeh: Jeg kan forestille mig, at dating apps vil blive brugt i wearable teknologien 3-5 år frem i tiden.

DATING-EKSPERTER: I de sidste par år har vi set et stigende antal gratis dating apps, især tinder. Ser du disse gratis-apps som direkte ødelæggende for markedsværdien? Eller er de blot med til at omdefinere den normale markedspris?

Shayan Zadeh: Gratis dating apps dukker op jævnligt uden at have den store effekt på vores forretning. Vi giver vores betalende medlemmer en oplevelse, du ikke kan få på et gratis dating site, idet vi tilbyder dem et bedre bud på at blive matchet med den rigtige person.

DATING-EKSPERTER: Forestiller du dig, at ”wearables” i samme grad som smartphones kommer til at ændre den måde, folk dyrker online dating på?

Shayan Zadeh: Absolut! 

DATING-EKSPERTER: Og lige til sidst: Har I nogen fornemmelse af, hvor mange brugere der - efter at være kommet i kontakt på jeres site – mødes i virkeligheden?

Shayan ZadehZoosk har en “Date Feedback” funktion, som beder om feedback angående en forbindelse, når først to medlemmer har været i kontakt et vist antal gange. Denne funktion er brugbar til at afgøre, om medlemmer også går videre med deres online forbindelse offline. 

DATING-EKSPERTER: Mange tak for at deltage i vores interviewserie!

Billedkilde: Zoosk

Dette interview er oversat til dansk fra engelsk.

>> Læs vores anmeldelse af Zoosk!