C-date interview: Det kan blive for personligt

Fejlmeddelelse

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated i require_once() (linje 3193 af /homepages/39/d540648418/htdocs/webserver/singleboersen-experten.DK/includes/bootstrap.inc).

Dating-Eksperter interviewer C-date "CEO of Love"

Heinz Laumann, C-dateC-date er et "casual dating" site, der primært matcher brugerne ud fra erotiske præferencer. I forbindelse med vores interviewserie ”CEO of Love” har vi snakket med Heinz Laumann, grundlægger af C-date. Laumann forklarer bl.a., hvorfor matchmaking ikke bare er et spørgsmål om at indsamle nok brugerdata.

DATING-EKSPERTER: Allerførst tak for, vi måtte snakke med dig! Som altid vil vi lægge ud med at høre, hvorfor singler ifølge dig bør gå på lige netop C-date for at få den bedste datingoplevelse? Hvad tror du, der som datingsite skal til for at vokse i et konkurrencepræget marked (fx m.h.t. marketing budget, valg af kanaler etc.)?

Heinz Laumann: Nøglen til vores konkurrencemæssige fordel er det meget ærlige og direkte spørgeskema, kunderne udfylder ved registreringen. Mange af vores konkurrenter gemmer sig bag sociale eller demografiske spørgsmål, mens vores registrering virkelig fokuserer på at bringe folks erotiske fantasier og indre ønsker frem i lyset. Resultatet er god matching på de felter, der virkelig betyder noget for vores kunder, samt en høj grad af brugertilfredshed.

DATING-EKSPERTER: Online/mobil dating giver folk masser af muligheder. Men har dating-industrien iflg dig ændret folks grundlæggende syn på parforhold de sidste 10-15 år? Tror du, folk skifter partner hurtigere nu end før, online/mobil dating begyndte?

Heinz LaumannJeg mener, at vores samfund har ændret sig meget, om ikke så meget de sidste femten år, så i hvert fald i de sidste 50 år. Vores holdning har ændret sig meget siden tresserne, hvor billedet af Ursula Andress, der kommer op af havet i en stram, hvid bikini (James Bond ”Dr. No") forårsagede en skandale. Vi er blevet meget mere vant til erotiske billeder siden da, og derudover har vi ændret opfattelse af - og holdning til - vores egen erotik. I overført betydning kan man sige, at folk ikke længere behøver at "slukke lyset", når de har sex. I stedet er sex og erotik blevet en del af vores daglige liv og ikke, som den katolske kirke måske gerne vil have os til at tro, noget vi gør kun for forplantningens skyld.

Folk har også skiftet holdning til parforhold og er mere villige til at skifte partnere. Det ser jeg som noget meget sundt. Folk bliver ikke længere hængende i langvarige, dysfunktionelle forhold i så høj grad som tidligere, men bryder ud af dem og har derved mulighed for at leve et mere lykkeligt liv end før. Man gifter sig også langt senere i livet, og mange tilbringer ti eller femten år som »singler«, før de binder sig. Det betyder ikke, at de ikke har noget sexliv, men snarere at de indgår flere forskellige forhold og søger flere seksuelle kontakter.

Det er ændringer, vi forbinder med os her i Vesten, men de sker overalt i verden, på forskellige tidspunkter og i forskellige tempi. For eksempel har mange arabiske og islamiske lande stadig en yderst konservativ indstilling til erotik, men de er begyndt at få øjnene op for de friheder, man nyder i Vesten, og selv bevæge sig i den retning. Jeg ser derfor et meget stort vækstpotentiale i de arabiske og islamiske lande.

DATING-EKSPERTER: I takt med, at de sociale værdier har ændret sig, er dating ikke længere, hvad det var engang. Er “casual dating/sexdating” fx gået hen og blevet en integreret/underforstået del af den typiske datingoplevelse? Har apps som Tinder været med til at gøre casual dating mainstream – selv for kvinder? 

Heinz Laumann: Jeg tror, at det mobile medie har ændret dating, hvad angår hastighed. Du har meget hurtigere adgang til alle, men det er en mere overfladisk oplevelse. Tinder er som at gå gennem en stor flok mennesker, men det er et stort arbejde at skulle lære dem allesammen at kende og finde ud af, hvem der mon er noget for dig. Hvis du mødtes med hvert eneste af dine Tinder-matches, ville du nemt nå op på 365 dates om året, men det ville blive både meget dyrt og en masse besvær. På den måde giver sites som Tinder ikke helt den værdi, man forventer af en datingside. Det er et spørgsmål om klasse versus masse. Mange vil hellere have færre matches af høj kvalitet end hundrede tilfældige partnere. Og det ser ud til, at tendensen går i den retning, at folk i fremtiden ønsker at gå tilbage til de tjenester, som gør mere af arbejdet for dem.

At kvinder dyrker mere casual dating nu er ikke noget, der startede med Tinder. Vi har lige siden 2008 set den kvindelige andel stige konstant. C-date tilbyder kvinderne en grad af anonymitet, som de ikke kan få på de mere offentlige apps. På C-date er vi meget forsigtige med, hvem der kan se hvad, og kvinderne har altid kontrol over, hvornår andre brugere kan se deres billeder eller andre personlige oplysninger. Det får kvinder til at føle sig trygge og er en af grundene til, vi får en masse anbefalinger fra kvinde til kvinde.

DATING-EKSPERTER: Hvad tror du, bliver det næste store inden for matchmaking samt indsamling og brug af data? Hvad vil datingtjenester kunne gøre om 3-5 år, som de ikke kan i dag?

Heinz Laumann: Jeg tror ikke på den helt transparente bruger. Jeg tror ikke, nogen har lyst til at gå i den retning. Der er ingen grund til at gå dybere ned i dataene for at kunne præsentere en person for deres perfekte match. Når alt kommer til alt, har vi allerede virkelig gode matchingsystemer, og computeren kan alligevel ikke gøre alt. Det sidste skridt for at finde det perfekte match vil altid afhænge af menneskelig interaktion.

Selvfølgelig er der blevet inkorporeret nogle nye funktioner, som gør matchingen bedre. Men folk ønsker på den anden side heller ikke at blive screenet alt for detaljeret af dating sites. Dating sites eksisterer jo delvis, fordi de tilbyder anonymitet. Ellers kunne vi jo bare allesammen bruge Facebook til dating og tagge os selv som "søger kæreste" eller "søger tilfældig sex”.

Så er der et datadrevet produkt derude om fem år, som vi ikke kan levere i dag? Nej, det tror jeg ikke, i hvert fald ikke noget altomvæltende.

DATING-EKSPERTER: I de sidste par år har vi set et stigende antal gratis dating apps, især tinder. Ser du disse gratis-apps som direkte ødelæggende for markedsværdien? Eller er de blot med til at omdefinere den normale markedspris?

Heinz Laumann: Alle disse sites vil i sidste ende begynde at opkræve penge. Vi kan se det hos Tinder, der nu starter en betalt Premiumtjeneste, og Plenty of Fish gør det samme. Der er masser af gratis websites og applikationer derude, og de forsøger alle at få del i markedet, men på et eller andet tidspunkt vil finansieringen slippe op. Det er dejligt, at folk gør det, og vi kan lære af de nyskabelser, der følger med. Men i sidste ende kan de fleste dating sites ikke leve af reklameindtægter alene.

DATING-EKSPERTER: Forestiller du dig, at ”wearables” i samme grad som smartphones kommer til at ændre den måde, folk dyrker online dating på?

Heinz LaumannNej. Jeg tror ikke, de vil ændre online dating så meget, som smartphones har gjort. Jeg kan ikke forestille mig, at wearables vil blive brugt til indsamling af store mængder data, som en bruger har lyst til at dele. Som jeg sagde før, så ønsker folk ikke at blive fuldstændig transparente brugere. Jeg ville ikke selv give en tjeneste lov til at uploade data fra en bærbar enhed på den måde, det er for personligt.

Skærmstørrelsen har trods alt også en betydning. Jeg tror ikke, at vi i fremtiden vil kunne læse ”skrifttype 1” nemmere, end vi kan i dag. Og det er den størrelse skrifttype, vi snakker om, hvis man skal sikre et bare nogenlunde detaljeret informationsniveau på en ur-skærm. Hvis og når hologrammer bliver en realitet, kan det muligvis ændre sig, men det ligger stadig en del år væk. 

DATING-EKSPERTER: Planlægger I en mobil version af C-date specielt til Apple-ure?

Heinz LaumannNej, ikke i øjeblikket. 

DATING-EKSPERTER: Hvad er de vigtigste succesfaktorer for, om jeres datingtjeneste stadig er med helt fremme i  det næste årti?

Heinz Laumann: Virksomhedskulturen og den interne virksomhedsorganisation er altafgørende. Hver eneste del af organisationen er nødt til at fastholde fokus, fleksibilitet og innovation inden for deres specifikke område. Men de skal også kunne arbejde succesfuldt sammen som en velsmurt maskine. Den rigtige, interne kultur og struktur er det, som fører til den form for nytænkning, der kan holde os en benlængde foran konkurrenterne.

DATING-EKSPERTER: Mange tak for at deltage i vores interviewserie!

Billedkilde: Heinz Laumann

Dette interview er oversat til dansk fra engelsk.

>> Læs vores anmeldelse af C-date!